برق خورشیدی دارای انواع مختلفی است یکی از موارد مصرفی آن استفاده در روستاها می باشد. انواع پنل ال ای دی پروژکتور در بازارهای داخلی قیمت ارزان دارند.

 

برق خورشیدی روستایی

یکی از مناطقی که بهترین شرایط را برای استفاده از این نوع سیستم های تولید کننده جریان الکتریسیته دارند، مناطق روستایی است. بنابراین این نوع از سیستم ها با نام تجاری برق خورشیدی روستایی شناخته می شوند.

با اینکه امروزه برق کشی توسط سازمان برق در اکثر مناطق صورت گرفته است ولی بسیاری از روستاها هستند که در مناطق دور افتاده واقع هستند و یا امکان نصب ترانس برق سراسری امکان پذیر نیست و یا اگر امکان پذیر باشد هزینه خیلی زیادی دارد در نتیجه بهترین گزینه برای تامین جریان الکتریسیته استفاده از سیستم های برق خورشیدی می باشد.

سیستم های تولید انرژی الکتریسیته روستایی ظرفیت مشخصی ندارد و با توجه به توان مصرفی و وسایل برقی موجود باید سیستم  نیز توسط متخصصان طراحی شده و راه اندازی شود.

ولی باید یادآوری کرد که سیستم های تولید پنل ال ای دی خطی و جریان الکتریسیته از نوع سولار برای روستاها می توانند موارد مصرفی متعددی داشته باشند. علاوه بر این نیز قیمت مناسب و ارزانی دارند.

تقریبا می توان گفت که سیستم برقی خورشیدی روستایی قیمتی در حدود 20 میلیون تا 35 میلیون تومان دارند که با توجه به تجهیزات مورد استفاده و قابلیت هایی که این نوع از سیستم ها دارند این قیمت متنوع خواهد بود.

در این قسمت می توانیم قابلیت هایی را که سیستم های تولید الکتریسیته از نوع سولار دارند را در اختیار شما قرار دهیم.

این قابلیت ها بصورت زیر معرفی خواهند شد.

قابلیت روشن سازی 1 عدد یخچال 10 فوت یا 12 فوت

توانایی روشن سازی 15 عدد لامپ کم مصرف

قابلیت روشن سازی تلویزیون

امکان اتصال 1 عدد پمپ آب خانگی

قابلیت روشن سازی دریل و سنگ فرز

امکان شارژ تلفن همراه

 

 

برق خورشیدی کوچک

سیستم های تولید کننده انرژی الکتریسیته با استفاده از نور خورشید دارای توان های تولید مختلف هستند ولی در اغلب موارد این نوع از سیستم ها ابعاد کوچک داشته و قابلیت حمل برای آن ها میسر است در نتیجه این نوع از محصولات در بازارهای تجای با نام سیستم های برق خورشیدی کوچک شناخته می شوند.

این نوع از سیستم ها مهمترین مزیتی که دارند ت=نیز وزن سبک و ابعاد کوچک است و قابلیت جابه جایی برای آن ها بسیار ساده خواهد بود. در نتیجه این نوع از سیستم های کوچک مناسب برای تامین برق گروه های مختلف خواهند بود. گروه هایی که در اکثر موارد از این نوع سیستم های تولید الکتریسیته کوچک استفاده می کنند را بصورت زیر معرفی خواهیم کرد.

عشایران

کوهنوردان

مسافران

دامداران

زنبورداران

کشاورزان

با توجه به این که این نوع از سیستم های تولید الکتریسیته کوچک توان تولید بین 10 وات تا 50 وات دارند در نتیجه قابلیت های متنوعی خواهند داشت که در ادامه این نوشته به مهمترین این قابلیت ها اشاره خواهیم کرد.

قابلیت هایی که می توان برای این نوع از سیستم های تولید جریان الکتریسیته کوچک از نوع خورشیدی در نظر گرفت بصورت زیر خواهد بود.

قابلت روشن سازی چند عدد لامپ کم مصرف

توانایی شارژ تلفن همراه

قابلیت روشن سازی پروژکتور 50 وات

توانایی شارژ چراغ قوه

 

برق خورشیدی روشنایی

در دو قسمت قبل در مورد این موضوع صحبت کردیم که از سیستم های برق خورشیدی می توان به عنوان ژنراتورهای تولید جریان الکتریسیته استفاده کرد که انواع آن ها را مشخص کردیم و در مورد قابلیت آن ها صحبت کردیم.

همچنین در این قسمت قصد داریم به این موضوع اشاره کنیم که از این نوع سیستم ها می توان به عنوان برق خورشیدی روشنایی استفاده کرد. در واقع می توان برای تامین روشنایی محوطه های دور از برق سراسری از این نوع محصولات استفاده کرد.

می توان به این نکته اشاره کرد که تامین روشنایی کارایی دیگر این نوع از سیستم های سولار است. همچنین باید گفت که این سیستم های سولار دارای انواع مختلف و توان های تولیدی بسیار متنوعی می باشند.

قبل از هر چیزی باید به این موضوع اشاره کرد که مناطق دور از جریان الکتریسیته برای تامین روشنایی به مدت 10 ساعت تا 12 ساعت می توانند از این سیستم های روشنایی سولار استفاده کنند.

در این قسمت قصد داریم تا انواع این نوع از محصولات سولار روشنایی را معرفی کنیم و در نهایت محیط های مناسب جهت استفاده از این سیستم های روشنایی را مشخص کنیم.

انواع محصولات روشنایی سولار شامل موارد زیر خواهند بود.

چراغ های سولار خیابانی

پروژکتورهای سولار

چراغ های سولار باغچه ای

انواع چراغ های سولار دیوارکوب

نورافکن خورشیدی فتوسل دار

چراغ های سولار پنل جدا

محیط های مناسب جهت نصب و راه اندازی این نوع از سیستم های تولید روشنایی از نوع خورشیدی شامل موارد زیر خواهد بود.

باغ

انبار

بزرگراه

ورودی منازل

پارکینگ

سردر مغازه ها

بیلبوردهای تبلیغاتی

جاده

ورودی منازل

سوله

 

برق خورشیدی شیراز

در قسمت های قبل در مورد این موضوع صحبت کردیم که سیستم های برق خورشیدی را می توان به عنوان سیستم های تولید الکتریسیته در نظر گرفت و هم می توان به عنوان سیستم های تولید روشنایی نیز در نظر گرفت.

لازم به ذکر است که بگوییم با توجه به این که این نوع از محصولات مجهز به تجهیزات خورشیدی هستند و قادرند تا نور تابشی آفتاب را در طول روز جذب کرده و آن را به برق مصرفی تبدیل کنند در نتیجه شاهد این موضع خواهیم بود که عملکرد این نوع از سیستم ها در مناطق کویری با شدت تابش بالا بیشتر خواهد بود.

کشورمان ایران با متوسط 8 ساعت تابش بهترین شرایط را برای استفاده از محصولات خورشیدی دارد و در این بین شهرهای مرکزی و کویری بزرگترین مصرف کنندگان این نوع از سیستم های برق خورشیدی خواهند بود.

شهرهایی که مصرف کنندگان بزرگ این محصولات هستند شامل شهرهای زیر خواهد بود.

شیراز

کرمان

سمنان

یزد

اصفهان

اهواز

بوشهر

تهران

در بین همه شهرها می توان گفت که شهر شیراز جزو بزرگترین مصرف کنندگان انواع سیستم های سولار می باشد علاوه بر این شهر شیراز بزرگترین تولید کننده انواع پکیج های خورشیدی و چراغ های خورشیدی است، بطوری که نمونه های تولید شده داخلی قابل رقابت با نمونه های خارجی بوده و از کیفیت بالا برخوردار هستند.

لازم به ذکر است که نمونه های تولید شده از محصولات خورشیدی توسط سازندگان داخلی ضمانت 12ماه تا 18ماه دارند.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *