برق خورشیدی جدیدترین نوع سیستم تولید برق است که در سال های اخیر در ایران جایگاه ویژه ای کسب کرده و مزایای زیادی نیز دارد.

 

برق خورشیدی در ایران

لازم به ذکر است که بگوییم سیستم های برق خورشیدی جدیدترین نسل ژنراتورهای تولید برق هستند که می توانند نور تابشی آفتاب را جذب کنند و آن را به انرژی الکتریسیته تبدیل کنند. بنابراین می توان نتیجه گرفت انواع سیستم های تولید برق از نوع خورشیدی در مناطقی بازده بیشتری دارند که شدت تابش نور خورشید بسیار زیاد است.

منطقه خاورمیانه دارای آب و هوای گرم و خشک است و در این بین کشورمان ایران با متوسط تابش 8 ساعت در روز بهترین موقعیت را برای استفاده از این نوع سیستم های تولید جریان الکتریسیته دارند. بیشتر شهرهای ایران در منطقه گرم سیری واقع هستند. شهرهای مرکزی و جنوبی بهترین شرایط را برای تولید انرژی الکتریسیته با استفاده از دریافت نور تابشی آفتاب دارند.

شهرهایی همچون تهران، قم، اراک، یزد، اصفهان، شیراز، اهواز، سیستان و بلوچستان و بندرعباس بهترین موقعیت را برای استفاده از سیستم های برق خورشیدی دارند. بنابراین می توان نتیجه گرفت که ساکنان این شهرها می توانند به نحو احسن از دستگاه برق خورشیدی برای تولید الکتریسیته مورد نیاز خود استفاده کنند.

علاوه بر این که ایران جزو بزرگترین مصرف کنندگان انواع سیستم های تولیدکننده جریان الکتریسیته است بلکه جزو بزرگترین تولیدکنندگان این نوع از محصولات تولید جریان الکتریسیته به شمار می روند.

شرکت های زیادی در سال های اخیر وارد زمینه طراحی و ساخت این نوع پنل ال ای دی پروژکتور از ژنراتورهای تولید جریان الکتریسیته شده اند و در نتیجه می توان گفت که تنوع محصولات برق خورشیدی ساخت ایران از نظر توان تولیدی، کیفیت در طراحی و ساخت و همچنین تنوع در قابلیت نیز قابل رقابت با نمونه های خارجی است بطوری که سازندگان داخلی با کمک گرفتن از متخصصان حوزه سیستم های خورشیدی و تلفیق علم و صنعت توانسته اند محصولاتی را با کارایی بالا و کیفیت مطلوب وارد بازارهای تجاری کنند.

 

برق خورشیدی تجهیزات

سیستم های برق خورشیدی برای اینکه بتوانند نور آفتاب را در روز جذب کرده و آن را به برق تبدیل کنند نیاز به تجهیزات مخصوصی دارند که با نام تجهیزات خورشیدی شناخته می شوند. برای ساخت یک دستگاه تولید جریان الکتریسیته در مرحله اول نیاز به چهار قطعه اصلی می باشد.

اولین قطعه اصلی مورد استفاده پنل خورشیدی است که وظیفه اصلی آن دریافت نور تابشی آفتاب و تبدیل آن به جریان الکتریسیته است.

دومین قطعه مورد نیاز باتری پشتیبانی می باشد که وظیفه آن ذخیره برق تولید شده توسط پنل خورشیدی می باشد.

سومین قطعه شارژکنترلر می باشد که وظیفه اصلی آن کنترل میزان شارژ و دشارژ باتری خواهد بود.

و قطعه اصلی آخر اینورتر و یا همان مبدل است که وظیفه اصلی آن تبدیل برق 12 ولت به 220 ولت است.

البته باید به این نکته توجه کرد که هر کدام از تجهیزات پنل ال ای دی خطی مصرفی نام برده دارای توان و ظرفیت منحصری هستند که بستگی به توان تولیدی نهایی سیستم تولید الکتریسیته دارد. و همچنین برای اینکه کیفیت و طول عمر سیستم تولیدکننده جریان الکتریسیته از نوع خورشیدی بالا باشد بهتر است از بهترین و باکیفیت ترین انواع تجهیزات استفاده شود.

همچنین باید گفت که تعدادی از سیستم های ژنراتور تولید برق از نوع خورشیدی DC هستند و نیازی به اینورتر ندارند ولی اگر خواستیم وسایل برقی منازل را به این نوع از سیستم های تولید الکتریسیته وصل کنیم حتما باید از اینورتر یا همان مبدل استفاده کنیم.

 

برق خورشیدی مزایا

در سال های اخیر شاهد این بوده ایم که سیستم های تولیدکننده انرژی الکتریسته از نوع خورشیدی جایگزین خوبی برای ژنراتورهای دیزلی شده اند و اکثر کاربرانی که به برق سراسری و شهری  وصل نیستند، برای روشن سازی وسایل برقی خود نیز ترجیح می دهند تا از ژنراتورهای خورشیدی استفاده کنند.

اما سوالی که برای ما پیش می آید این است که به چه دلیل استفاده از این نوع دستگاه های تولید جریان الکتریسیته توانسته اند در مدت زمان کم در بین کاربران و مصرف کنندگان از محبوبیت بالایی برخوردار باشند؟ پاسخ این سوال را می توان اینطور بیان کرد که استفاده از سیستم های برق خورشیدی از مزایای زیادی برخوردار است.

در ادامه این نوشته می توانیم به مهمترین مزایای استفاده از سیستم های تولید جریان الکتریسیته اشاره کنیم. مزایایی که برای این سیستم ها می توان در نظر گرفت بصورت زیر مشخص خواهند شد.

انواع سیستم های تولید کننده برق در توان های مختلف از کوچک ترین ظرفیت (10 وات) تا بزرگترین ظرفیت (380 وات) طراحی و تولید می شوند.

سیستم های تولید الکتریسیته از نوع سولار قادر هستند تا وسایل برقی پرمصرف مانند یخچال، کولر و حتی پمپ آب را روشن کنند.

این نوع از ژنراتورهای تولیدکننده جریان الکتریسیته قابلیت ارتقاء دارند.

تولید برق مصرفی با استفاده از این نوع دستگاه های تولید جریان الکتریسیته بسیار ارزان خواهد بود.

نصب و راه اندازی این نوع از ژنراتورهای تولید انرژی الکتریسیته آسان است.

از این نوع سیستم های تولید الکتریسیته می توان در مناطق دور افتاد و صعب العبور استفاده کرد.

 

برق خورشیدی قیمت

در قسمت های قبل در مورد سیستم های تولید الکتریسیته توضیحاتی را ارائه دادیم و همچنین درز مورد مزایای آن ها صحبت کردیم. حال در قسمت آخر این نوشته قصد داریم تا در مورد قیمت این نوع از دستگاه های ژنراتور تولید انرژی الکتریسیته صحبت کنیم.

ابدا باید بگوییم که سیستم های برق خورشیدی را می توان به دو دسته سیستم برق خورشیدی خانگی و سیستم های پکیج خورشیدی دسته بندی کرد.

سیستم های پکیج برق خورشیدی بصورت پکیج های آماده توسط متخصصان در کارخانه تولید می شوند و با توجه به توان تولیدی و قابلیت هایی که دارند قیمت گذاری می شوند.

بصورت تقریبی قیمت تعدادی از آن ها را در این قسمت مشخص خواهیم کرد.

به عنوان مثال قیمت سیستم های تولید برق در توان های مختلف بصورت زیر است.

10 وات: 2.100.000 تومان

20 وات: 3.350.000 تومان

30 وات: 4.480.000 تومان

80 وات: 9.800.000 تومان

100 وات: 12.200.000 تومان

325 وات: 31.000.000 تومان

380 وات: 37.000.000 تومان

ولی سیستم های برق خورشیدی خانگی قیمت مشخصی ندارند و در ابتدا بایستی با توجه به میزان مصرف وسایل برقی سیستم خورشیدی را طراحی کرده و سپس قیمت آن را تخمین زد. به هر حال هر چه وسایل برقی خانه بیشتر بوده و یا توان مصرفی بیشتری داشته باشد و یا مدت زمان زیادی روشن باشد میزان توان مصرفی بالا بود و در نتیجه قیمت سیستم خورشیدی بالا خواهد بود.

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *